„Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”

przez Joanna Kułaga

Grupa Pszczółki od września realizuje projekt edukacyjny mający na celu rozwijanie i promowanie czytelnictwa, zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom, wprowadzenie dzieci w świat literatury, budzenie zaciekawienia książką poprzez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną.

Moduł IV „ZMISIOWANE ZAJĘCIA”

Nasz grupa zrealizowała MODUŁ IV poprzez:

  • przeprowadzenie zajęć o charakterze nietypowym „Dzień bez zabawek”
  • codzienne czytanie z misiem – PSZCZÓŁKOWE POLECAJKI KSIĄŻKOWE

DZIEŃ BEZ ZABAWEK

15 lutego z naszej sali zniknęły wszystkie zabawki, którymi dzieci bawią się na co dzień. W ich miejsce pojawiły się różne elementy, które miały na celu pobudzić kreatywność dzieci i zorganizować im czas. Na początku dzieci były przerażone tym pomysłem i z niepokojem na twarzach obserwowały całą sytuację. Okazało się, że bez zabawek można się świetnie bawić, dzieci były zachwycone, wymyślały rożne rozwiązania, miały nietypowe pomysły, manipulowały różnymi przedmiotami zorganizowanymi w kąciku kreatywnym na parapecie. W sali zapanowała cisza, skupienie i współpraca. Było lepienie ciasteczek z masy solnej, wycinanie kształtów za pomocą foremek, ozdabianie koralikami, tworzenie kompozycji na obręczach wyklejonych taśmą, przenoszenie pomponików i nakrętek drewnianymi szczypcami, przelewanie, przesypywanie, przewlekanie, liczenie kamyków, tworzenie akwariów, jogurtów, gniotków z mąki i baloników, układanie na sitkach jeżyków z makaronu, tworzenie konstrukcji z chrupek kukurydzianych, budowanie wież z kubeczków, rzucanie do celu. Dzieci konstruowały zabawki z przyniesionych opakowań, zorganizowały kącik kuchenny, same stworzyły ekspres do kawy, naczynia itd. Odrysowywaliśmy stopy dzieci na kartkach papieru, powstałe szablony ozdabiały według własnego pomysłu.

Podsumowaniem tego dnia, była zabawa, w której każdy musiał uzupełnić promyk słońca swoim pomysłem: Co można robić kiedy w sali zabraknie zabawek..?

Eksperyment uważamy za udany, zaproponowane formy aktywności okazały się dobrze przemyślane i zorganizowane, dzieci chętnie chwaliły się efektami swojej twórczej działalności, były spokojniejsze, zdecydowanie bardziej skupione, integrowały się, nie kłóciły się ze sobą, negocjowały.

PSZCZÓŁKOWE POLECAJKI KSIĄŻKOWE

Codzienne czytanie z misiem zostało po części wymyślne przez dzieci. Pszczółki mają swoją maszynę losującą – słoik z karteczkami na których zapisane są imiona dzieci. Codziennie jedna osoba recytuje wyliczankę i wybiera przedszkolaka, który losuje osobę, która przyniesie do przedszkola swoją ulubioną książkę. Wylosowana Pszczółka otrzymuje również specjalną misiową kartę informacyjną. Po przeczytaniu książki przez nauczycielkę, właściciel umieszcza kartkę polecajkę na drzwiach sali. W ten sposób udało nam się w jednym miejscu zgromadzić bazę tytułów, które mogą być interesujące dla czytelników w wieku przedszkolnym i nie tylko. Podczas czytania towarzyszy nam maskotka projektu – Miś „Leśny Miodek”.

Wychowawczyni: Anna Lesiczka